Здоров`язберігаючі технології в закладі
Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації фізкультурно-оздоровчої роботи в Дошкільному навчальному закладі
В нашому закладі вихователі групи №6 спортивні та небайдужі до здоров’я. Зі своїми вихованцями вони започаткували роботу спортивну секції по фітболгімнастиці. Дітки весело стрибають на м’ячах, приймають участь у спортивних змаганнях і, водночас, бережуть своє здоров’я. Про роботу секції детальніше ТУТ…
З 19 лютого по 23 лютого в дошкільному закладі №45 в період проведено інформаційний марафон «Здоров’я як стиль життя». Весь педагогічний колектив закладу взяв участь в проведенні марафона. Заходи були спрямовані на формування у дітей ціннісного ставлення до власного здоров’я, адекватних реакцій на різноманітні чинники ризику для життя. Кожен день був цікавим, корисним та різноманітним. Детальніше ТУТ…
Форми організації здоров’язберігаючої роботи:
— фізкультурні заняття
— самостійна діяльність дітей
— рухливі ігри
— ранкова гімнастика (традиційна, дихальна, звукова)
— двигательно-оздоровчі фізкультхвилинки
— фізичні вправи після денного сну
— фізичні вправи в поєднанні з загартовуючими процедурами
— фізкультурні прогулянки (в парк, на стадіон)
— фізкультурні досуги
— спортивні свята
— оздоровчі процедури у водному середовищі.
Здоров’язберігаючі технології, технології збереження
і стимулювання здоров’я:
Стретчинг — не раніше ніж через 30 хв після прийому їжі, 2 рази в тиждень по 30 хв. з середнього віку в фізкультурному або музичному залах, або в груповий кімнаті, в добре проветренном приміщенні спеціальні вправи під музику. Рекомендується дітям з млявою поставою і плоскостопістю.
Динамічні паузи — під час занять, 2-5 хв., по мірі розвитку дітей. Рекомендується для всіх дітей в якості профілактики стомлення. Можуть включати в себе елементи гімнастики для очей, дихальної гімнастики та інших залежно від виду заняття.
Рухливі і спортивні ігри — як частина фізкультурного заняття, на прогулянці, в груповий кімнаті — малої, середньої та високої ступені рухливості Щодня для всіх вікових груп. Ігри підбираються відповідно до віку дитини, місцем і часом її проведення. У дитячому садку ми використовуємо лише елементи спортивних ігор.
Релаксація - в будь-якому зручному приміщенні, в залежності від стану дітей і цілей, педагог визначає інтенсивність технології. Для всіх вікових груп. Можна використовувати спокійну класичну музику (Чайковський, Рахманінов), звуки природи. У нашому дитячому садку створений спеціальний релаксаційний кабінет.
Пальчикова гімнастика — з молодшого віку індивідуально або з підгрупою щодня. Рекомендується всім дітям, особливо з мовними проблемами. Проводиться в будь-який зручний відрізок часу (в будь-який зручний час).
Гімнастика для очей — щодня по 3-5 хв. в будь-який вільний час в залежності від інтенсивності зорової навантаження з молодшого віку. Рекомендується використовувати наочний матеріал, показ педагога.
Дихальна гімнастика — в різних формах фізкультурно-оздоровчої роботи. Забезпечити провітрювання приміщення, педагогу дати дітям інструкції про обов’язкову гігієні порожнини носа перед проведенням процедури.
Динамічна гімнастика — щодня після денного сну, 5-10 хв.
Гімнастика коригуюча — в різних формах фізкультурно-оздоровчої роботи. Форма проведення залежить від поставленої задачі і контингенту дітей.
Гімнастика ортопедична — в різних формах фізкультурно-оздоровчої роботи. Рекомендується дітям з плоскостопістю і в якості профілактики хвороб опорного склепіння стопи.
Технології навчання здорового способу життя.
Фізкультурну заняття — 2-3 рази в тиждень в спортивному або музичному залах. Ранній вік — в груповий кімнаті, 10 хв. Молодший вік — 15-20 хв., середній вік — 20-25 хв., старший вік — 25-30 хв. Перед заняттям необхідно добре провітрити приміщення.
Проблемно-ігрові (игротреннинги і игротералия) — у вільний час можна в другій половині дня. Час строго не фіксоване, залежно від завдань, поставлених педагогом. Заняття може бути організовано не помітно для дитини, за допомогою включення педагога в процес ігрової діяльності.
Комунікативні ігри — 1-2 рази в тиждень по 30 хв. з старшого віку. Заняття будуються за певною схемою і складаються з декількох частин. У них входять бесіди, етюди та ігри різного ступеня рухливості, заняття малюванням, ліпленням і ін.
Заняття з серії «Здоров’я» -1 раз в тиждень по 30 хв. з старшого віку. Можуть бути включені в сітку занять як пізнавального розвитку.
У ранкові години проведення точкового самомасажу. Проводиться напередодні епідемій, в осінній і весняний періоди в будь-який час дня. Проводиться строго за спеціальною методикою. Рекомендується дітям з частими простудними захворюваннями і хворобами органів дихання. Використовується наочний матеріал (спеціальні модулі).
Корекційні технології
Технології музичного впливу в різних формах фізкультурно-оздоровчої роботи; або окремі заняття 2-4 рази в місяць залежно від поставлених цілей. Використовуються в якості допоміжного засобу як частина інших технологій; для зняття напруги, підвищення емоційного настрою і пр.
Казкотерапія - 2-4 заняття в місяць за 30 хв. з старшого віку. Заняття використовують для психологічної терапевтичної і розвиваючої роботи. Казку може розповідати дорослий, або це може бути групове розповідання, де оповідачем є не одна людина, група дітей, а інші діти повторюють за оповідачами необхідні руху.
Технології впливу кольором — як спеціальне заняття 2-4 рази в місяць залежно від поставлених завдань. Правильно підібрані кольори інтер’єру в нашій групі знімають напругу і підвищують емоційний настрій дитини.
Використовувані в комплексі здоров ’ язберігаючи технології в результаті формують у дитини стійку мотивацію на здоровий спосіб життя.
Загартовування, важлива ланка в системі фізичного виховання дітей. Воно забезпечує тренування захисних сил організму, підвищення стійкості до впливу постійно мінливих умов зовнішнього середовища. Загартовування дає оздоровчий ефект тільки за умови його грамотного здійснення обов’язкового дотримання наступних принципів:
— гартувальні заходи гармонійно вписуються у всі режимні моменти;
— проводяться систематично на тлі оптимального теплового стану дітей, на тлі позитивного емоційного настрою;
— проводяться з урахуванням індивідуальних, вікових особливостей дітей, стану здоров’я, рівня загартованості;
— сила впливу і тривалість оздоровчих процедур поступово збільшується.
Будь-яка загартовуючи процедура дає позитивний результат тільки в комплексі оздоровчих заходів, що проводяться в повсякденному житті ДНЗ. Необхідно скласти програму загартовування по кожній групі з урахуванням віку, групи здоров’я дітей, розробити схему індивідуальних програм заливання на рік, де відображається перелік оздоровчих заходів, проведених протягом дня. Програма узгоджується з лікарем дошкільної установи та затверджується завідувачем ДОУ.
З усього багатого вибору існуючих форм загартовування можна виділити найбільш доступні:
— перебування дітей в груповий кімнаті в полегшеної одязі протягом дня;
— проведення ранкової гімнастики на свіжому повітрі протягом року;
— прогулянки на свіжому повітрі. При правильній організації прогулянка є одним з важливих моментів загартовування. Влітку, коли температура повітря досягає в тіні 18 -20 градусів, все життя дітей переноситься на ділянку. У холодну пору року тривалість перебування дітей на повітрі 3.5-4 години в будь-яку погоду в одязі, не що стискує активну діяльність дитини;
- сольове загартовування з молодшого віку (після динамічної гімнастики на доріжки викладаються мокрі ковдри і діти проходять підстрибуючи по доріжці. В яслах проходять по 3 кола, у молодшій групі — 3-4 кола, в середній 4-5 кіл. Перші 5-6 закаливаний вихователь проходить разом з дітьми по доріжці, показуючи яким кроком йти).
— у середньому віці додатково включається застосування повітряного душирования - це ефективний спосіб вироблення стійкості до протягів (розробив лікар В.Л.Лебедь). В процесі душирования відбувається підвищення працездатності всіх систем, що забезпечують терморегуляцію. Завдяки повітряним процедурам дитина стає більш врівноваженим, спокійним, непомітно зникає підвищена збудливість, поліпшується сон.
— у старшому віці використання гарячого обтирання що проводиться при температурі повітря в приміщенні не нижче 23 градусів м’якою рукавичкою, змоченою водою певної температури.
— при карантинному режимі застосування полоскання горла: водою кімнатної температури 3 рази в день температура води поступово знижується з 36 до 27 градусів.
— у старшый групі введення «ризького методу» — топтання на гальці в соляному розчині.
— у повсякденній роботі використання починаючи з молодшої групи схеми індивідуальних програм загартовування, в яких чітко розписується в яку закаливающую процедуру повинні проводити в певний відрізок часу (вранці, вдень, увечері).
Використання спеціальних форм здоров’язберігаючих технологій із застосуванням розвиває програми оздоровлення, призводить не тільки до збереження, але і до розвитку здоров’я вихованців.
Тільки здорова дитина із задоволенням включається у всі види діяльності, він життєрадісний, оптимістичний, відкритий у спілкуванні з однолітками і педагогами. Це запорука успішного розвитку всіх сфер особистості, всіх її властивостей і якостей.
Здоров’язберігаючи технології у дошкільній освіті — технології, спрямовані на рішення пріоритетне завдання сучасного дошкільної освіти-завдання збереження, підтримки та збагачення здоров’я суб’єктів педагогічного процесу в дитячому садку: дітей, педагогів і батьків.
Мета здоров’язберігаючих технологій у дошкільній освіті.
Стосовно дитини - забезпечення високого рівня реального здоров’я вихованця дитячого саду і виховання валеологічної культури як сукупності свідомого ставлення дитини до здоров’я і життя людини, знань про здоров’я і умінь оберігати, підтримувати і зберігати його, валелогической компетентності, що дозволяє дошкільнятам самостійно і ефективно вирішувати завдання здорового способу життя і безпечної поведінки, завдання, пов’язані з наданням елементарної медичної, психологічної самодопомоги і допомоги.
Стосовно дорослих — сприяння становленню культури здоров’я, у тому числі культури професійного здоров’я вихователів ДОУ і валеологическому освіті батьків
Види здоров’язберігаючих технологій у дошкільній освіті.
- медико-профілактичні;
- фізкультурно-оздоровчі;
- технології забезпечення соціально-психологічного благополуччя дитини;
- здоровьесбережения і здоровьеобогащения педагогів дошкільної освіти;
- валеологічної освіти батьків.