Виховання художньо-естетичних смаків

На цій сторінці ви можете завантажити щомісячні мистецькі інформаційно-пізнавальні газети для дітей та батьків

 

59619122

 

Мистецька інформаційно-пізнавальна газета №1

Мистецька інформаційно-пізнавальна газета №2

Мистецька інформаційно-пізнавальна газета №3

 

 

Наш заклад працює за художньо-естетичним напрямком. Саме тому одним із найважливіших завдань кожного педагога нашого дошкільного навчального закладу є виховання художньо-естетичних смаків у дітей дошкільного віку.

Розвиток творчої особистості дошкільника — одне з пріоритетних завдань дошкільної освіти. Базовий компонент дошкільної освіти визначає, що дошкільник повинен сприймати і усвідомлювати мистецтво як результат творчої діяльності людини, виявляти  емоції та почуття від побачених мистецьких творів; виокремлювати різні види  мистецтва, в тому числі і живопис. Дошкільний вік має багатющі можливості для  розвитку творчого потенціалу дитини, саме тому навчально-виховний процес нашого дошкільного навчального закладу орієнтований на стимулювання розвитку творчої активності дитини.

Сьогодні актуальною є комп’ютеризація освітньо-виховного процесу, впровадження інноваційних технологій, які своєю суттю витісняють спілкування дошкільників з реальним світом мистецтва. Переконані, що в цьому є свої плюси. Однак сучасна особистість не повинна існувати без культури, яка є національним лицем кожного громадянина своєї країни. Ми, педагоги, повинні постійно розширювати свій культурний світ та поповнювати культурний потенціал свої вихованців. Звичайно, ми не можемо постійно споглядати твори живопису у картинних галереях, показувати дітям музеї України та всього світу, де відбувається пряме споглядання шедеврів живопису, пряма взаємодія з оригіналом. Однак, ми можемо з допомогою комп’ютерних варіантів демонструвати дітям живописні скарбниці усього світу та викликати почуття і переживання у своїх вихованців, демонструвати репродукції картин відомих вітчизняних і світових художників.

Живопис має величезний вплив на становлення творчої особистості. В дошкільному дитинстві закладається фундамент творчого інтелекту людини, формуються потреби, погляди, ідеали. Тому саме педагогам дошкільних навчальних закладів необхідно залучати своїх вихованців до творів живопису, формувати зацікавленість творами мистецтва.

В нашому дошкільному навчальному закладі пріоритетним напрямком є художньо-естетичний розвиток дитини. Для створення оптимальних та виконання певних умов  розвитку творчого потенціалу дошкільників була створена творча група педагогів, якими був створений проект «Культурно-мистецька резиденція», який ми поетапно впроваджували протягом 2016-2017 н.р. Сьогодні, власне, ми маємо змогу презентувати свою роботу та прозвітувати про усі наші надбання.

Якщо ви бажаєте ознайомитись із матеріалами методичного об’єднання вихователів-методистів, яке відбулося 8 червня 2017 року на базі нашого закладу, то вам сюди…

Робота з педагогами

Однією з умов створення оптимальних умов розвитку творчої особистості дітей дошкільного віку є вдосконалення професійної майстерності педагогічних працівників дошкільного навчального закладу.

Вимоги до педагогів, працюючих в дошкільному закладі з художньо-естетичним напрямком:

  • просвіта педагогів;
  • увага до проявів художніх здібностей дітей;
  • прогнозування рівня потенційного розвитку кожної дитини, групи в цілому;
  • вивчення, апробація різноманітних технологій, пошук форм та методів розвитку творчості;
  • знайомство дітей з творами мистецтва, зі світом культури.

Кожний педагог має можливість проявити себе в процесі розвитку творчого потенціалу дитини дошкільного  віку. Педагоги продумують та впроваджують в життя новий зміст та нетрадиційні підходи до  ознайомлення дітей з творами живопису.

Так, в 2016 році педагог нашого закладу Гранальська Н.М. приймала участь у міському конкурсі фахової майстерності «Вихователь року». Вихователь працює з дітьми в студії дизайну, де створюються картини різноманітними нетрадиційними матеріалами. Тут діти мають змогу творити, стають маленькими художниками великого світу мистецтва. Педагог розробила свою систему по навчанню дітей малюванню модульних картин, які діти можуть використовувати на заняттях з логіко-математичного та мовленнєвого розвитку.

Вихователь Ковальчук Т.Л. презентувала ЕОР «Таємниці живопису» на конкурсі «Кращий навчально-методичний посібник», була учасником школи молодого вихователя, де презентувала свої напрацювання. Нами було розроблено навчально-методичний посібник «Скарбниця живопису», в який вміщено методичні рекомендації, практичні поради та перспективне планування роботи з дітьми старшого дошкільного віку по ознайомленню з мистецтвом живопису. Додатками до посібника стали збірки про видатних світових художників та художників України.

З педагогами закладу протягом року було проведено ряд консультацій, семінар, педагогічна рада відповідно темі.

В рамках тематичної перевірки було проведено анкетування з допомогою світової мережі Інтернет в хмарній технології. В ході анкетування педагоги ДНЗ рекомендували такі заходи для поліпшення естетичного виховання дошкільників шляхом ознайомлення із творами живопису:

  • створити матеріальну базу репродукцій, які відповідали б таким вимогам;
  • сформувати нові методичні рекомендації для роботи із творами живопису, оскільки традиційні не досить чітко спрямовані на особистісний розвиток та естетичне виховання дітей;
  • організувати картинну галерею у ДНЗ та спланувати систему роботи в ній не лише з дітьми, а й із батьками;
  • створити художні гуртки (студії) у ДНЗ;
  • організовувати екскурсії до музеїв, картинних галерей, на художні виставки, а також зустрічі з художниками в їхніх майстернях, щоб діти бачили процес роботи над створенням картини;
  • в системі підвищення кваліфікації вихователів проводити заходи з ознайомлення із засобами виразності живопису, аналізу творів живопису.

Як засвідчили відповіді педагогів, у виховній практиці живопис використовують нечасто, а це означає, що досвід спілкування дітей із мистецтвом бідний, а враження швидко втрачаються.

Саме тому в рамках реалізації проекту «Культурно-мистецька резиденція» була створена база для ознайомлення дітей з мистецтвом живопису, організовано безліч виставок, екскурсій та зустрічей  з видатними художниками Вінниці. В нашому закладі відбулися творчі вечори художників Світлани Телець та Івана Горобчука,  під час яких вихователі ознайомилися із художнім стилем митців, дізналися цікаві факти із творчого життя художників, історією багатьох їх картин, діти мали змогу споглядати не репродукції, а «живі» картини.

Треба відзначити, що з метою вивчення технологій в мистецтві живопису, оволодіння педагогами інноваційних способів створення картин наші педагоги є активними учасниками міських майстер-класів з живопису, зокрема вихователі Щур О.В. та Гранальська Н.М. є учасниками території неформальної освіти, де навчають працювати з акрилом на тему «Основи колористики». До речі, цікаві майстер-класи проводить мережа магазинів Магік. Учасниками презентацій є наші педагоги, вихованці та їх батьки. Головним досягненням нашого закладу стало відкриття своєї картинної галереї, в яку ми радо вас запросимо на екскурсію трішки згодом.

В останні роки приділяється все більше уваги питанням ефективного використання живопису в роботі з дітьми. Багато педагогів, мистецтвознавців пишуть про активізацію педагогічного процессу засобами живопису.

У методичному кабінеті ДНЗ №45 зібрано багато різноманітного матеріалу, плани діяльності, конспекти занять і посібники з ознайомлення дітей з мистецтвом засобами живопису, що допомагають вихователям у роботі з дітьми. Постійно проводяться різні форми роботи по підвищенню фахової компетенції з даного питання. Аналіз методичної роботи у закладі дає можливість зробити висновок, що у вихователів склалась певна система і стиль у роботі з дітьми та їх батьками з питань ознайомлення дітей з видатними художниками та їх полотнами.

Робота з дітьми.

На початку навчального року з дітьми старших дошкільних груп були проведені спеціальні бесіди про їхнє ставлення до живопису, ціннісні орієнтації, оцінювання для збору інформації про дітей; педагогічне спостереження за процесом спілкування дітей з творами живопису; вивчення й експертна оцінка продуктів дитячої творчості.

Саме тому в розподілі організованої діяльності має місце заняття в старшій дошкільній групі по ознайомленню дітей з живописом. Діти мають змогу бути активним споглядальниками репродукцій картин художників, рекомендованих програмою «Дитина». Однак нами було відзначено, що недостатньо репродукцій українських художників, які могли б відкрити для дошкільників історичні події, життя українців в давнину та сприяти національно-патріотичному вихованню. Саме тому ми використали перелік картин, рекомендованих Аллою Богуш в журналі «Дошкільне виховання».

Позитивним стало те, що діти мали змогу переглядати картини художників в виставковій залі арт-галереї ІнтерШик та виставковому центрі Експоцентр, де були презентовані картини видатних українських художників та споглядати картини постачальника щастя №1 в Україні, найдорожчої художниці сьогодення Євгенії Гапчинської.

Робота по формуванню ціннісного ставлення дітей до мистецтва засобами живопису принесла свої плоди. Як бачите, на початку навчального року діти практично не володіли інформацією про види живопису. Проте на кінець навчального року математична обробка даних в результаті бесід з дітьми показує втішні результати.

З метою проведення змістовної роботи з дітьми у групах створено відповідні умови: належне розвивальне середовище, навчально-методичний матеріал. Завдання щодо організації роботи з художньо-естетичного виховання педагоги вирішують комплексно у різних видах діяльності: заняття, бесіди, ігри, індивідуальне спілкування, читання художніх творів, використання мініатюр.

Педагоги значну увагу приділяють вихованню дошкільників засобами мистецтва. У закладі діє студія дизайну, в якій діти навчаються створювати свої полотна. В кожній групі в наявності репродукції програмових картин українських та зарубіжних художників, функціонує постійно діюча виставка дитячих робіт, яку постійно поновлюють відповідно до тематики занять. У мініметодкабінетах в наявності фонотека, художні матеріали й обладнання для творчої діяльності. В кожній групі створені повноцінні умови для художнього виховання дітей засобами живопису. Заняття з образотворчого мистецтва проводять один раз на тиждень, педагоги планують і організовують спеціальні заняття з ознайомленню із живописом. Під час занять малювання в кожній віковій групі вихователі використовують нетрадиційні техніки зображувальної діяльності.

В  старших групах №2,5,8 постійно працюють гуртки художньо-естетичного напрямку. В кінці кожного місяця батьки мають змогу переглянути роботи своїх дітей.

Необхідно зазначити, що наші педагоги активно працюють з обдарованими дітьми. Так, у нас проводяться персональні виставки дітей. Ви маєте змогу переглянути фото з виставок маленьких художниць Пазич Софії та Шірпал Анастасії. Відзначу талановиту дівчинку Настю, вихованку старшої групи №8. Її життя – зовсім непросте. Ця дівчинка на свої очі бачила страшну картину війни на сході. ЇЇ батьки – вінничани. Але в зв’язку з тим, що і мама, і тато – військові, дівчинка жила у Луганську. Тато відправив дівчинку з мамою, а сам залишився там. Дівчинка малювала його кожного дня. Тато Насті загинув. Після сумної звістки дівчинка почала малювати разом з мамою. Досвід художньо-естетичного виховання був висвітлений на конкурсі «У колі дружньої родини». Її роботи – унікальні. Маленький художник – це гордість нашого садочка. Під час екскурсії в картинну галерею ви самі матимете змогу в цьому переконатись.

Робота з батьками.

Аналізуючи відповіді батьків, ми визначили, що всі діти цікавляться мистецькою діяльністю (чи то образотворчою, чи то музичною, хореографічною тощо); люблять інтегрувати види мистецтва (малювати під сучасну поп-музику); інтерес до художників та їхніх робіт дуже незначний, а репродукції картин, інколи навіть оригінали, наявні, але не у багатьох сім’ях.

Відвідування місцевих музеїв, картинних галерей батьків разом із дітьми відбувається не частіше ніж раз у рік у кращому випадку. Хоча, відповідаючи на запитання про те, як поліпшити спілкування дитини із творами живопису в сучасних умовах, всі батьки вказували на потребу частіше водити дошкільників до музеїв, картинних галерей та на виставки.

Аналіз анкетування батьків виявив, що вони усвідомлюють виховну цінність спілкування дітей старшого дошкільного віку із творами живопису, але й відчувають потребу педагогічної допомоги в цьому плані. Результати письмового опитування вказують на досить низький рівень обізнаності батьків у галузі мистецтва живопису. Стосовно ж наявності картин удома, то з усіх опитаних батьків лише кілька зазначили, що мають твори живопису, хоча їхніх назв або не пам’ятали, або ж узагалі не знали. Усе це свідчить про необхідність проведення спеціальної роботи з батьками у плані покращення їхньої обізнаності про мистецтво живопису. Загальний естетичний розвиток дошкільників залежить від того, як в їхніх сім’ях ставляться до естетичних цінностей і викликають у дітей інтерес до них. Переважно рівень обізнаності батьків у галузі мистецтва живопису достатньо низький, що вони визнають у своїх відповідях на питання анкети і висловлюють бажання поглибити свої знання у цьому плані. Це важливо для посилення співпраці з батьками, ставлення яких до світу особливо авторитетне для малих дітей.

Саме тому цікавою та змістовною стала робота з батьками в цьому напрямку. Сайт нашого закладу містить рубрику «Мистецька сторінка», на якій батьки ознайомлюються з цікавим матеріалом про видатних художників, переглядають світлини з персональних виставок дітей. Кожного місяця ми видаємо щомісячну мистецьку інформаційно-пізнавальну газету для дітей та їх батьків «Кольорові новини». Усі випуски газет ви матимете змогу переглянути теж на виставці трішки згодом.

Творча діяльність вихователя та дітей пронизана пошуком нових знань та нових засобів їх здобуття. «Справжній педагог-майстер не може жити без творчості, повторюючи одне й те саме все своє життя. Тільки творчий педагог може розвинути творчі можливості, творчі здібності дітей», наголошував В.О.Сухомлинський. Творчість педагога є необхідністю і покликанням сьогодення. Вона не виростає на порожньому місці, бо є властивістю професіоналів своєї справи,  педагогів, які ефективно працюють у нашому садочку. Робота з дітьми і для дітей надихає  наших працівників на розвиток власної винахідливості, креативності, пошуку нових ідей, самовдосконалення.

Скарбниця мистецтва  живопису безмежна. Вивчити твори живопису за період дошкільного дитинства неможливо. Пізнавати його потрібно все життя. Тому вихователям дошкільних закладів випала чудова можливість розпочати виховання культурної особистості, розвивати у своїх вихованців любов до прекрасного, виховувати естетичного споглядальника. Саме завдяки результатам виховання в емоційному світі виростає культурна особистість, здатна яскравіше сприймати навколишнє життя.

Дитині все дається легко, усе цікаво і все вона виконує з великим задоволенням та захопленням, особливо, коли ці дії пов’язані з грою або просто включені в ігрові відносини. Розвиток творчих здібностей усіх дітей – одна з найважливіших проблем сучасної педагогіки і тому назріла проблема у пошуку нових шляхів розвитку вихованців. Важливо відкривати в кожній дитині творця, ставити її на шлях самобутньої творчої, інтелектуально повнокровної праці. Праця педагога, його досягнення разом із вихованцями з часом принесе велику користь кожному з них. Адже кожен, в кому сидить Рафаель, повинен мати можливості безперешкодно розвиватися.