Мовленнєвий розвиток дошкільників

Дидактичні ігри з мовленнєвого розвиткуskorochtenie

«Незвичайний супермаркет»

Мета. : Розвивати фонематичний слух. Закріп­лювати знання назв продуктів харчування. Вправ­ляти дітей у правильному вживанні прийменників. Виховувати ввічливість, культуру мови.

Матеріал: набір наголівників з літерами, му­ляжні продукти харчування або предметні картки з їх зображеннями, полички, копійки.

Хід гри. Одна дитина — продавець — одягає наголівник з певною літерою (щоразу літери різ­ні). Діти-покупці можуть купити в супермаркеті лише ті продукти, в назвах яких є ця літера. Про­давець називає ціну — кількість копійок, які має дати дитина-покупець.

Ускладнення. Вибираючи продукти, діти ма­ють вказувати їхнє місце на полиці, використову­ючи прийменники: над, під, біля, перед, за.

 «Допоможи тваринам знайти свою домівку»

Мета. Закріплювати вміння дітей правильно називати іменники — назви тварин. Вправляти в умінні класифікувати тварин за ознакою «дикі — свійські». Розвивати зв’язне мовлення. Розши­рювати знання про голосні і приголосні звуки, їх схематичне зображення. Виховувати емпатію, бажання допомагати іншим.

Матеріал: ігрове поле із зображеннями лісу і ферми, домівок тварин (нори, барлога, будки, конюшні тощо); картки із зображеннями диких і свійських тварин; звукові схеми назв тварин.

Хід гри: Кожен гравець отримує по кілька кар­ток із зображеннями тварин. Його завдання — правильно сказати назву тварини, розповісти про неї, знайти її домівку на ігровому полі, об­ґрунтувати свій вибір.

Ускладнення: Старшим дошкільнятам можна пропонувати знайти звукову схему назви твари­ни за її домівкою і покласти картку зі схемою на відповідне місце ігрового поля.

«Букет чарівних квіточок»

Дидактична гра з розвитку мовлення та навчання грамоти для дітей 5-6 років

Мета. Закріплювати навички читання. Розви­вати увагу, пам’ять. Формувати вміння класифі­кувати предмети, групуючи їх на основі спільних ознак. Збагачувати словник дітей узагапьню- вальними словами.

Матеріал: паперові квіти із зашифрованими словами (на пелюстках написані літери); вирі­зані з картону вази з узагальнювальними слова­ми: транспорт, меблі, тварини, рослини, посуд тощо.

Хід гри: Кожен гравець отримує вазу з певним узагальнювальним словом. На столі лежать квіти із зашифрованими словами. Діти мають віднайти початок слова, прочитати слово та покласти квіт­ку до вази, якщо воно стосується заданої теми. Перемагає той, хто швидше складе свій букет.

Ускладнення: Гравцям можна пропонувати не одну, а кілька ваз.

  «З квіточки на квіточку»

Мета: Розширювати уявлення дітей про світ комах. Збагачувати словниковий запас назва­ми комах. Закріплювати вміння ділити слова на склади.

Матеріал: ігрове поле з квітами, на квітах на­писані цифри, які позначають кількість складів у слові-назві комахи, картки з комахами (метели­ком, бабкою, коником, жучком, сонечком, мухою, бджолою, осою, комаром тощо).

Хід гри: Гравці по черзі вибирають картки з комахами, промовляють їхні назви та ділять сло­ва на склади. Визначивши кількість складів у слові, картку з комахою кладуть на квітку з відпо­відною цифрою.

Ускладнення: Діти розповідають про комах, групують їх за якоюсь ознакою.

«Скажи навпаки»

Мета: Формувати вміння правильно розумі­ти лексичне значення слів. Закріплювати вмін­ня добирати слова-антоніми. Розвивати спосте­режливість, увагу, пам’ять.

Матеріал: сюжетні і предметні картинки з протилежним змістом, картки зі словами-антоні- мами.

Хід гри: Кожен гравець отримує картку з малюнком. Перемагає той, хто швидше підбере із загальної кількості карток картку із зображенням протилежного до своєї змісту. Доцільно підбирати слова — ознаки предметів.

Ускладнення: Діти старшого віку можуть про­читати слово і підібрати протилежне за значенням, не використовуючи зображення. їм доступний підбір антонімічних прикметників і дієслів.

«Склади речення»

Мета: Вправляти дітей у складанні речень із заданою кількістю слів. Розвивати вміння скла­дати різні за метою висловлювання речення. Вправляти у правильному інтонуванні та узго­дженні слів.

Матеріал: сюжетні малюнки, картки з цифрами, для позначення кількості слів у реченнях, пунктуаційними знаками, схемами речень.

Хід гри: Кожен гравець отримує сюжет­ний малюнок. На столі лежать картки із пере­вернутими донизу цифрами і пунктуаційними знаками. Гравці складають речення за своїм сюжетним малюнком. Кількість слів визнача­ють, витягнувши цифру. За карткою з пунк­туаційним знаком визначають тип речення за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне).

Ускладнення: Гравці мають скласти ре­чення за своїм сюжетним малюнком відпо­відно до заданої схеми

«Зачаровані хмаринки»

Мета: Розвивати логічне мислення, уяву, вміння зосереджуватися. Закріплювати навички читання.

Матеріал: великі картки із зображенням хма­ринок, краплинок із зашифрованими трискладо­вими словами, маленькі краплинки зі складами.

Хід гри: Варіант 1. Діти отримують хмаринки із за­шифрованими словами і комплект краплинок до кожної. Вихователь пропонує уважно розгляну­ти незвичайні хмаринки і переставити краплинки місцями так, щоб можна було утворити і правиль­но прочитати слово.

Варіант 2. Діти отримують картки з хмарин­ками. Ведучий показує краплинки і читає скла­ди, написані на них. Гравці із загальної кількості краплинок вибирають ті, які відповідають їхній хмаринці, і утворюють слово.

Ускладнення 1. Уважно розглянути хмаринки. Знайти ще одне або кілька слів, які можна склас­ти, використовуючи склади основного слова.

Ускладнення 2. Із загальної кількості крапли­нок зі складами діти мають скласти якомога біль­ше нових слів.

Ускладнення 3. Скласти зі складів на крап­линках якомога більше слів, які закінчувалися б однаково. Придумати з ними віршик.

За Васільєвою В.

11761539