О.Копилова «Використання символів у роботі з дошкільниками»
Педагогічна цінність методики:
— Активізує розумову діяльність;
— розвиває мовлення, увагу, пам’ять, мислення;
— удосконалює ритміко – інтонаційну складову мовлення;
— сприяє естетичному вихованню дошкільників;
— прищеплює інтерес до поетичного слова;
— формує навички сприйняття тексту;
— встановлює партнерські стосунки;
— виховує бажання досконало опанувати рідну мову
Методичні рекомендації до заучування віршів за опорними малюнками
— Підібрати твір та ілюстративний матеріал до вірша;
- провести підготовчу роботу (спостереження, розгляд ілюстрацій, милування природою, психологічні етюди і т.д.);
- зашифрувати кожен рядок вірша умовними схематичними позначеннями або малюнками;
— прочитати вірш напам’ять емоційно та виразно;
— пояснити значення нових слів та образних висловів;
— прочитати вірш вдруге, виставляючи малюнки (схеми) на певні слова і за текстом;
Методичні рекомендації до заучування віршів за опорними малюнками
- Провести асоціацію між малюнком (схемою) та словами у тексті вірша;
- Прочитати вірш втретє, показуючи на кожну картинку;
- Запропонувати дітям:
- розказати вірш за малюнком разом з вихователем;
- самостійно пригадати рядок вірша, по черзі показуючи на кожен малюнок (схему);
- прочитати вірш самостійно, використовуючи послідовність малюнків (схем).
Принципи роботи з опорними малюнками
Ефективність і успішність:
— активізація різних видів аналізаторів (зорового, мовно-слухового, мовно-слухового);
— доступність матеріалу;
— показаний алгоритм вивчення вірша;
— швидше запам’ятовується текст;
— слугує підказкою (низький та середній рівень розвитку);
— виявляється засобом самоконтролю та самооцінки (достатній та високий рівень розвитку)
Поради педагогам:
— Обирати невеликі віршовані тексти;
— використовувати яскравий та естетично оформлений наочний матеріал;
— враховувати індивідуальні особливості дітей;
— заучувати вірш повністю;
— великі за розміром вірші вивчати протягом двох занять;
— спонукати дітей вправно керувати силою голосу, темпом і тембром мовлення;
— використовувати невербальні засоби мови-міміку та жести;
— не вимагати від дітей повного запам’ятовування на одному занятті;
— не заучувати текст вірша хором;
— повторювати вірш у вільний від заняття час;
- змінювати форму повторювання (читання вірша за ролями, по частинах;
— промовляння тексту вірша голосно, тихо і т.д.;
- створювати “атмосферу поезії” в дитсадку (на прогулянці, в повсякденному спілкуванні, на природі);
- спонукати дітей до самостійного створення схем-моделей та малюнків
Показники:
Успішного розвитку дітей
- виявляють бажання слухати поетичні твори;
- уважно і зацікавлено слухають поетичний твір;
- розуміють зміст прочитаного твору;
- розглядають ілюстрації до поетичного твору;
- відповідають на запитання за змістом твору;
- виявляють інтерес до художніх образів твору;
- прагнуть дізнатися значення нових слів;
- вирізняють в тексті образні вирази;
- визначають основну змістовну лінію твору;
- виразно читають з пам’яті поетичні твори;
- висловлюють свої ставлення до персонажів твору;
- вивчають вірші напам’ять, прагнучи до виразної та емоційної декламації;
- відтворюють зміст поетичних творів в самостійній діяльності;
- виявляють інтерес до книги.