Ми і школа

5262jpg_6063835_12823029Співпраця ЗДО і школи

Завдання спільної роботи КЗ «ДНЗ №45 ВМР» та Комунального закладу «Вінницький ліцей №15 «

1. Визначення загальних і специфічних цілей освіти на кожному зі ступенів (дошкільний навчальний заклад, школа) у відповідності з Державними стандартами.

2. Ознайомлення з індивідуальними психологічними, фізичними, особистісними особливостями дітей.

3. Удосконалення форм організації та методів навчання як у ЗДО, так і в початковій школі.

Робота з батьками старших дошкільників щодо підготовки дітей до школи за участю вихователів старших груп та вчителів початкових класів.

Форми здійснення наступності ЗДО і школи

Робота з дітьми:

  • екскурсії в школу;
  • відвідування шкільної бібліотеки;
  • знайомство та взаємодія дошкільнят з учителями та учнями початкової школи;
  • участь у спільній освітній діяльності;
  • виставки малюнків і виробів;
  • спільні свята (День знань, посвята в першокласники, випускний в дитячому саду тощо) і спортивні змагання дошкільнят та школярів;
  • участь у театралізованій діяльності;
  • відвідування дошкільнятами адаптаційного курсу занять, організованих при школі (заняття з психологом, музичним керівником і ін. фахівцями школи).

Взаємодія педагогів:

  • спільні педагогічні ради (ЗДО і школа);
  • семінари, майстер-класи;
  • круглі столи педагогів ЗДО та вчителів школи;
  • психологічні та комунікативні тренінги для вихователів та вчителів;
  • проведення діагностики з визначення готовності дітей до школи;
  • взаємодія медичних працівників ЗДО і школи;
  • відкриті покази освітньої діяльності в ЗДО та уроків в школі;
  • педагогічні та психологічні спостереження;
  • засідання творчих груп.

Співпраця з батьками:

  • спільні батьківські збори з педагогами ЗДО та вчителями школи;
  • круглі столи, дискусійні зустрічі, педагогічні «вітальні»;
  • батьківські конференції, вечори запитань і відповідей;
  • консультації з педагогами ЗДО і школи;
  • зустрічі батьків з майбутніми учителями;
  • дні відкритих дверей;
  • творчі майстерні;
  • анкетування, тестування батьків для вивчення самопочуття сім’ї напередодні шкільного життя дитини і в період адаптації до школи;
  • ігрові тренінги та практикуми для батьків дітей дошкільного віку;
  • візуальні засоби спілкування (стендовий матеріал, виставки, поштовий ящик питань і відповідей).

Портрет випускника дошкільного навчального закладу

  • Проявляє інтерес до навколишнього світу і взаємин людей;
  • Має сформовані уявлення про доброту, гуманність, чесність, справедливість як важливі якості взаємин між людьми;
  • Ознайомлений з правилами пожежної безпеки, вуличного руху, безпеки у побуті, та правилами поведінки з незнайомими людьми;
  • Має уявлення про державу та її символи;
  • Чітко і правильно вимовляє звуки рідної мови, має розвинене граматично-правильне та зв’язне мовлення;
  • Має розвинену дрібну моторику рук;
  • Має уявлення про основні одиниці мовлення (звук, слово, речення);
  • Уміє лічити в межах 10, робити нескладні усні обчислення, розв’язувати арифметичні задачі;
  • Здійснює серіацію за величиною, довжиною, масою, об’ємом, орієнтується у просторі і часі;
  • Має розвинену інтелектуальну активність;
  • Малює, ліпить, робить аплікації, використовуючи нетрадиційні техніки зображення предметів;
  • Уміє розрізняти музичні твори, танцювати, відтворюючи в рухах ритмічний малюнок;
  • Самостійно організовує і здійснює театралізовано-ігрову діяльність.

0_9348f_ba12ee11_XLДитина йде у перший клас. Чи готова вона до школи?

За основу готовності приймається необхідний рівень розвитку дитини, без якого вона не може успішно навчатись у школі. Батькам слід пам’ятати, що не кожна дитина може зразу успішно навчатися.

Річ у тім, що шлях розвитку кожної дитини індивідуальний. Хтось починає раніше за інших ходити, але потім довго не говорить; хтось, навпаки, не вміє усміхатися, зате починає говорити цілими фразами і добре запам’ятовує букви. Тому до шкільного віку діти мають різний багаж досвіду, знань, умінь, навичок, звичок. Безсумнівно, що згодом кожна з них навчиться читати і рахувати і навіть стане грамотною, але до моменту вступу до школи важливо, щоб дитина мала здатність до навчання. Саме від готовності залежить адаптація малюка до шкільного життя, оволодіння ним навчальною діяльністю, врешті-решт, формування особистості.

Часто батьки, а іноді й учителі вважають основними показниками готовності до школи знайомство дитини з літерами, уміння читати, рахувати, знання віршів та пісень. Однак не тільки це впливає на успішність навчання. Адже формування даних умінь передбачається програмою для першого класу.

1Для успішного навчання в школі дитині необхідні такі якості

  • добре розвинена дрібна моторика рук та координація рухів (тренувальні вправи – пришивати ґудзики, ліпити з пластиліну, качати олівчик поміж пальчиків, зафарбовувати малюнки в різних напрямках, грати з м’ячем, ходити по «лабіринтам» з ниток);
  • добре диференційована рухова система (тренувальні вправи – пальчикова гімнастика, ігри з пальчиковим «ляльковим театром»);
  • хороша здатність до самоконтролю та самооцінки (формування залежить від віку та особливостей нервової системи);
  • адекватна реакція на успіх і невдачу (формування залежить від віку, особливостей нервової системи та від особливостей дитячо-батьківських відносин);
  • мотивація навчання (формування залежить від віку та особливостей дитячо-батьківських відносин);
  • достатній об’єм механічної слухової та зорової пам’яті (тренувальні вправи – ігри, в яких треба запам’ятовувати; різні види дитячих лото, повторювати 6-10 не пов’язаних за змістом слів);
  • стійка та рівномірно розподілена увага (тренувальні вправи – розплутувати намальовані «лабіринти» різної складності, перемальовувати прості малюнки по клітинкам);
  • вміння відтворювати окремі події чи фрагменти дійсності, надавати їм логічної цілісності, а також спроможність всебічно розуміти ситуації й передбачити події (тренувальні вправи – описувати малюнок з урахуванням всіх дрібних деталей; складати коротку історію за декількома малюнками, пов’язаними за змістом);
  • добре розвинена здатність робити узагальнення (тренувальні вправи – ігри «хто більше?», в яких треба назвати якомога більше предметів певної групи: меблі, посуд, люди, одяг, фігури, взуття, птахи, звірі, риби, транспорт, іграшки, тощо; в другому варіанті гри «хто більше?» треба назвати групу, до якої належать названі предмети);
  • здатність дитини до абстрагування, оперування вербальними поняттями (тренувальні вправи – ігри на виключення слова, зайвого за змістом; вміння пояснити зміст того чи іншого слова);
  • добре розвинений фонематичний слух як показник рівня готовності дитини до навчання грамоти (тренувальні вправи – шукати на слух заданий звук в словах; називати звуки на початку, в середині та в кінці слова).

90833521_0_9ff34_60d6ce4f_XLПОРАДИ БАТЬКАМ: ЯК ПІДГОТУВАТИ ДІТЕЙ ДО ШКОЛИ

Зовсім не слід:

  • змінювати режим дня дитини: позбавляти її денного сну, довгих прогулянок, ігор;
  • оцінювати все, що робить малюк, так як оцінюється діяльність учня;
  • «проходити» з дитиною програму першого класу, насильно замінюю­чи гру навчанням.

Необхідно:

  • прищепити дитині інтерес до пізнання довкілля, навчити спостерігати, думати, осмислювати побачене і почуте;
  • навчити її долати труднощі, планувати свої дії, цінувати час. Учити дитину слухати і чути оточуючих, поважати чужу думку, розуміти, що власні бажання потрібно узгоджувати з бажаннями інших людей, прагнути реально оцінювати свої дії і досягнення;
  • формувати світогляд дитини, знання:
    • про довкілля, про себе (прізвище, ім’я, адресу), про свою родину (як звуть батьків, ким вони працюють, що роблять на роботі);
    • про своє село, місто, вулицю;
    • про явища природи (пори року, їх послідовність, місяці кожної пори року, їх загальну кількість і послідовність; дні тижня, частини доби);
    • про Сонце, дощ, сніг;
    • про урожай, борошно, із чого роблять хліб, цукор;
    • про улюблені книжки, вірші, казки, пісні, відомих письменників, художників, композиторів;
    • про дорослих людей (за віком, професіями, за своєю вихованістю-невихованістю; добротою, чуйністю-байдужістю; яких людей треба поважати, а яких боятися; звідки, на думку дитини, беруться порядні й непорядні люди);
    • про сучасну техніку, транспорт.

Тести на визначення готовності дитини до школи

13434_215

ЧИ ГОТОВА ДИТИНА ДО ШКОЛИ?

  1. Чи хоче Ваша дитина йти до школи?
  2. Чи думає Ваша дитина про те, що у школі вона багато дізнається та навчатися їй буде цікаво?
  3. Чи може Ваша дитина самостійно виконувати справу, яка потребує зосередженості впродовж ЗО хвилин (наприклад, збирати конструктор)?
  4. Чи Ваша дитина у присутності незнайомих анітрохи не соромиться?
  5. Чи вміє Ваша дитина складати розповіді за картинкою не коротші, ніж із п’яти речень?
  6. Чи може Ваша дитина розповісти напам’ять кілька віршів?
  7. Чи вміє вона відмінювані іменники за числами (наприклад, олівець олівці)?
  8. Чи вміє Ваша дитина читати по складах або цілими словами?
  9. Чи вміє Ваша дитина рахувати до 10 і назад?
  10. Чи може вона розв’язувати прості задачі на віднімання ті додавання одиниці?
  11. Чи правильно, що Ваша дитина має тверду руку?
  12. Чи любить вона малювати і розфарбовувати картинки?
  13. Чи може Ваша дитина користуватися ножицями і клеєм (наприклад, робити аплікації)?
  14. Чи може вона зібрати пазли з п’яти частин за хвилину?
  15. Чи знає дитина назви диких і свійських тварин?
  16. Чи може вона узагальнювати поняття (наприклад, назвати одним словом овочі: помідори, морква, цибуля)?
  17. Чи любить Ваша дитина самостійно працювати — малювати, збирати мозаїку тощо?
  18. Чи може вона розуміти і точно виконувати словесні інструкції?

Результати тестування залежать від кількості позитивних відповідей на запитання тесту. Отже, якщо їх.

15-18 - Ваша дитина готова йти до школи. Ви недарма з нею працювали, а шкільні труднощі, якщо і виникнуть, можна легко подолати;

10-14 - Ви на правильному шляху, дитина багато чого навчилася, а запитання, на які Ви відповіли «ні», підкажуть Вам, над чим іще потрібно попрацювати;

9 і менше - почитайте спеціальну літературу, постарайтеся приділяти більше часу заняттям з дитиною і зверніть увагу на те, чого вона не вміє. Результати можуть Вас розчарувати. Але пам’ятайте, що всі ми — учні у школі життя. Дитина не народжується першокласником, готовність до школи — це комплекс здібностей, що піддаються корекції. Вправи, завдання, ігри, обрані Вами для розвитку дитини, легко і весело можна виконувати з мамою, татом, бабусею, старшим братом — з усіма, хто має вільний час і бажання навчатися разом із дитиною. Добираючи завдання, зверніть увагу на слабкі місця розвитку дитини.

Ви можете дати волю своїй фантазії і видозмінювати завдання, а можете точно дотримуватись інструкції — у будь-якому випадку Ваша дитина росте і наближається до школи. Але запам’ятайте, будь ласка, кілька простих правил:

  • заняття з дитиною мають бути обопільно добровільними;
  • їх тривалість не має перевищувати 35 хвилин;
  • не намагайтеся пропонувати дитині завдання, якщо вона стомлена;
  • постарайтеся, щоб заняття мали регулярний характер — «мозковий штурм» під час підготовки до школи не ефективний;
  • якщо Ви побоюєтеся за успіхи своєї дитини, радимо Вам не зосереджуватися на виробленні конкретних навичок.

«ЧОГО НЕ ВИСТАЧАЄ?»

Завдання
Дитині пропонуються 7 малюнків, на кожному з яких не вистачає якоїсь важливої ​​деталі, або щось намальовано неправильно.
Проводячи діагностику фіксуйте час, витрачений на виконання всього завдання за допомогою секундоміра.

Оцінка результатів

  • 10 балів (дуже високий рівень) — дитина назвала всі 7 неточностей менш ніж за 25 секунд.
  • 8-9 балів (високий) — час пошуку всіх неточностей зайняв 26-30 секунд.
  • 4-7 балів (середній) — час пошуку зайняв від 31 до 40 секунд.
  • 2-3 бала (низький) — час пошуку склав 41-45 секунд.
  • 0-1 бал (дуже низький) — час пошуку більше 45 секунд.

«ЗНАЙДИ ВІДМІННОСТІ»

Виявляє рівень розвитку спостережливості. Приготуйте два однакових малюнка, що відрізняються один від одного 5 -10 деталями (такі завдання зустрічаються в дитячих журналах, в розвиваючих книгах-прописах). Дитина розглядає малюнки 1-2 хвилини, потім розповідає про знайдені нею відмінності. Приклад малюнків:

Дитина дошкільного віку з високим рівнем спостережливості повинна знайти всі відмінності.

«ДЕСЯТЬ СЛІВ»

Допомогає вивчити довільне запам’ятовування і слухову пам’ять, а також стійкість уваги та вміння концентруватися. Підготуйте набір односкладових або двоскладових слів, не пов’язаних між собою за змістом. Наприклад: стіл, калина, крейда, рука, слон, парк, хвіртка, вікно, бак, собака. Умова проведення тесту — повна тиша. На початку скажіть: «Зараз я хочу перевірити, як ти вмієш запам’ятовувати слова. Я буду говорити слова, а ти слухай уважно і постарайся їх запам’ятати. Коли закінчу, повториш стільки слів, скільки запам’ятаєш в будь-якому порядку». Всього проводиться 5 пред’явлень слів, тобто після першого перерахування і повтору дитиною запам’ятованих слів, Ви знову вимовляєте ті ж 10 слів: «Зараз я повторю слова ще раз. Ти знову спробуй запам’ятати їх і повторити ті, які запам’ятав. Називай і ті слова, які говорив минулого разу, і нові, які запам’ятаєш». Перед п’ятим пред’явленням скажіть: «Зараз я назву слова в останній раз, а ти постарайся запам’ятати побільше». Крім інструкції ви не повинні більше нічого говорити, можна лише підбадьорювати. Хороший результат, коли після першого пред’явлення дитина відтворює 5-6 слів, після п’ятого — 8-10 (для старшого дошкільного віку)

«ЧОГО НЕ ВИСТАЧАЄ?»

Це і тестове завдання, і проста, але дуже корисна гра, що розвиває зорову пам’ять. Використовуються іграшки, різні предмети або малюнки. Перед дитиною викладаються малюнки (або іграшки) — до десяти штук. Вона дивиться на них 1-2 хвилини, потім відвертається, а Ви міняєте щось, прибираючи або переставляючи, після чого дитина повинна подивитися і сказати, що змінилося. При гарній зорової пам’яті дитина легко помічає зникнення 1-3 іграшок, переміщення їх в інше місце.

«ЧЕТВЕРТИЙ ЗАЙВИЙ»

Допомогає виявити уміння узагальнювати, логічне, образне мислення. Для дітей старшого дошкільного віку можна використовувати і малюнки, і словесний ряд. Важливо не тільки те, що дитина вибере зайве, але і як вона пояснить свій вибір. Підготуйте картинки або слова, наприклад:

  • зображення білого гриба, підберезовика, квітки і мухомора;

  • каструля, чашка, ложка, шафа;

  • стіл, стілець, ліжко, лялька.

Можливі словесні варіанти:

  • собака, вітер, смерч, ураган;
  • сміливий, хоробрий, рішучий, злий;
  • сміятися, сидіти, хмуритися, плакати;
  • молоко, сир, сало, кисле;
  • крейда, ручка, сад, олівець;
  • щеня, кошеня, кінь, порося;
  • тапочки, туфлі, шкарпетки, черевики, т.д.

Якщо використовувати цю методику як розвиваючу, можна починати з 3-5 малюнків або слів, поступово ускладнюючи логічний ряд, щоб було декілька правильних варіантів відповіді, наприклад: кішка, лев, собака — зайвими може бути і собака (не з родини котячих), і лев (не домашня тварина).

«КЛАСИФІКАЦІЯ»

Дослідження логічного мислення. Підготуйте набір карток, що включають в себе різні групи: одяг, посуд, іграшки, меблі, домашні та дикі тварини, їжа, т.д. Дитині пропонується розкласти картки (попередньо перемішані) по групам, далі надається повна свобода. Після виконання дитина повинна пояснити, чому вона розклала картки саме так (часто діти складають разом тварин або зображення кухонних меблів і посуду, або одяг і взуття, в такому випадку запропонуйте розділити ці картки)
Високий рівень виконання завдання: дитина розклала картки правильно по групах, зуміла пояснити, чому і назвати ці групи («домашні тварини», «одяг», «їжа», «овочі» тощо)

«СКЛАДАННЯ РОЗПОВІДІ ЗА МАЛЮНКАМИ»

Часто використовується психологами для виявлення рівня розвитку мовлення, логічного мислення. Підберіть малюнки із серії «історії-комікси», розріжте їх. Для старшого дошкільного віку досить 4-5 малюнків, об’єднаних одним сюжетом. Малюнки перемішуються і пропонуються дитині: «Якщо розташувати ці малюнки по порядку, вийде історія, а щоб правильно розкласти, потрібно здогадатися, що було на початку, що в кінці, а що-в середині.» Нагадайте, що розкладати потрібно зліва направо, по порядком, поруч, в довгу смужку.
Високий рівень виконання завдання: дитина правильно склала малюнки, змогла скласти по них розповідь, використовуючи розповсюджені речення.


Дуже сподобалася нашим старшим вихованцям ексурсія до бібліотеки.