УМОВИ ДОСТУПНОСТІ ЗАКЛАДУ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ ТА ОСВІТНЯ БЕЗБАР’ЄРНІСТЬ
В Комунальному закладі
«Дошкільний навчальний заклад №45 Вінницької міської ради»
Умови доступності закладу для осіб з особливими освітніми потребами створені частково: на першу (останню) сходинку, пороги нанесено контрастне маркування жовтим кольором; функціонує ресурсна кімната.
Про державну субвенцію про надання державної підтримки особам з ООП
Основним законодавчим документом в цій сфері є Постанова КМУ № 88 від 14.02.2017 р. «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами».
Субвенція — це форма грошової допомоги місцевим бюджетам із державного бюджету України, яка призначена для конкретно визначеної цілі/цілей.
Вказаною Постановою КМУ № 88 саме і встановлений порядок та умови механізму надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (далі по тексту – субвенція).
Яким суб’єктам надається субвенція:
1) особам з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в:
в закладах дошкільної освіти
закладах загальної середньої освіти
закладах професійної (професійно-технічної) освіти державної та комунальної власності
а саме:
дітям сліпим та із зниженим зором;
дітям глухим та із зниженим слухом;
дітям з тяжкими порушеннями мовлення;
дітям із затримкою психічного розвитку;
дітям з порушеннями опорно-рухового апарату;
дітям з порушенням інтелектуального розвитку;
дітям із складними порушеннями розвитку (у тому числі з розладами аутичного спектру).
На які ЦІЛІ спрямовується субвенція:
проведення (надання) додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг), що визначені індивідуальною програмою розвитку;
придбання спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку, що дають змогу опанувати навчальну програму,
УВАГА! На придбання таких засобів для осіб з особливими освітніми потребами, використовується не більш як 35 відсотків загального обсягу субвенції.
За наявності у закладі декількох осіб з особливими освітніми потребами з однаковими порушеннями у разі потреби можлива закупівля спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку для спільного користування.
Кошти, визначені розподілом субвенції як видатки розвитку: а саме видатки спрямовані на методичне, навчальне, програмне забезпечення, предметів, матеріалів і обладнання для оснащення кабінетів інклюзивно-ресурсних центрів.
ПРОЦЕДУРА отримання субвенції (розподіл між бюджетами):
– Головний розпорядник – Міністерство освіти
– Обласні бюджети та бюджет м. Київ
– Розподіл субвенції між обласним бюджетом, бюджетами територіальних громад пропорційно кількості осіб з особливими освітніми потребами!
– Остаточний розподіл коштів субвенції на бюджети територіальних громад
– передача на потреби навчальних закладів освіти.
Психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття
Психолого-педагогічні послуги – це групові та індивідуальні заняття, направлені на розвиток дитини з особливими освітніми потребами.
Корекційно-розвиткові послуги – це групові та індивідуальні заняття, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості дитини з особливими освітніми потребами, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги спрямовані на:
соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами, розвиток їхньої самостійності та відповідних компетенцій;
розвиток навичок саморегуляції та саморозвитку дітей з урахуванням наявних знань, умінь і навичок комунікативної діяльності, становлення особистості.
ОБСЯГ ПОСЛУГ ТА ФІНАНСУВАННЯ ЗАКУПІВЛІ ДОДАТКОВОГО ОБЛАДНАННЯ/ ДОПОМІЖНИХ ЗАСОБІВ
Згідно чинного українського інклюзивного законодавства психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття передбачені в наступному обсязі:
Для дітей/ учнів 2 рівня підтримки
– 2 заняття на тиждень;
– закупівля обладнання (для проведення КРЗ та забезпечення допоміжними засобами) на 10% від загальної суми фінансової підтримки.
Для дітей/ учнів 3 рівня підтримки
– 4 заняття на тиждень;
– закупівля обладнання на 20 % від загальної суми фінансової підтримки.
Для дітей/ учнів 4 рівня підтримки
– 6 занять на тиждень;
– закупівля обладнання на 35 % від загальної суми фінансової підтримки.
Для дітей/ учнів 5 рівня підтримки
– 8 занять на тиждень;
– закупівля обладнання на 35 % від загальної суми фінансової підтримки.
СУБ‘ЄКТИ, якими проводяться психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги:
проводяться (надаються) фахівцями
а) із числа працівників закладу освіти
б) та у разі потреби – додатково залученими фахівцями, з якими заклад освіти або відповідний орган управління освітою укладають цивільно-правові договори.
Законодавством встановлений чіткий ПЕРЕЛІК основних фахівців, які мають проводити психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги це 2 групи спеціалістів :
Фахівці, які здобули відповідний ступінь вищої освіти (освітньо-кваліфікаційний рівень) у галузі знань:
– Освіта/Педагогіка за спеціальностями: (Дошкільна освіта, Початкова освіта, Спеціальна освіта,Фізична культура і спорт)
– Культура і мистецтво: (Хореографія, Музичне мистецтво)
– Соціальні та поведінкові науки за спеціальністю: (Психологія)
– Охорона здоров’я за спеціальністю: (Фізична терапія / ерготерапія)
Та/або фахівці, що мають професійну кваліфікацію:
– Ерготерапевт, Лікар з лікувальної фізкультури, Лікар з лікувальної фізкультури та спортивної медицини
– Вчителі початкової школи,
– Вихователі дошкільних закладів,
– Вчитель з корекційної освіти
– Вчитель-дефектолог
– Вчитель-логопед
– Вчитель-реабілітолог
– Практичний психолог
– Психолог
– Інструктор з трудової адаптації / Інструктор з трудової терапії
– Фахівець з фізичної реабілітації
ВИДИ психолого-педагогічних та корекційно-розвиткові послуги, які підлягають фінансуванню державної субвенції:
Ритміка
Розвиток мовлення
Лікувальна фізкультура
Соціально-побутове орієнтування
Корекція розвитку
Орієнтування у просторі
Розвиток слухового, зорового, тактильного сприймання мовлення та формування вимови
Корекція зору
Корекція та розвиток психофізичних функцій, використання елементів: кінезіотерапії, анімалотерапії (іпо-, каніс-, феліно-, орніто-), арт-терапії (ізо-, драмо-, казко-, музико-, кіно-, піско-, ігро-, мульт-, фото-, кольоро-, пластилінової, танцювальної терапії, психогімнастики), працетерапії, ерготерапії, ароматерапії, Монтессорі-терапії тощо
Логоритміка та інші
Оплата праці зазначених фахівців за проведення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг здійснюється
а) за ставками погодинної оплати праці
б) щомісяця
в) на підставі актів приймання проведених (наданих) додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг).
До СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАСОБІВ КОРЕКЦІЇ психофізичного розвитку відносяться такі групи засобів:
комп’ютерне, мультимедійне, демонстраційне обладнання; комп’ютерні програми;
Засоби корекції ігрової діяльності осіб з особливими освітніми потребами різного віку та з різними порушеннями психофізичного розвитку (дидактичні матеріали);
Корекційні засоби навчання для осіб з різними порушеннями (мовними, зору, слуху, опорно-рухового апарату, аутистичного спектра);
обладнання для кабінету психологічної реабілітації та ресурсної кімнати.
ВАЖЛИВО: Залишки субвенції на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів і використовуються у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції.
Корисні посилання:
СЛОВНИК ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
https://www.facebook.com/108864218244334/posts/114048574392565/?d=n
ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ В ДИТЯЧИХ САДОЧКАХ
https://www.facebook.com/108864218244334/posts/128885089575580/?d=n
ПРО КОМАНДУ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ
https://www.facebook.com/108864218244334/posts/127461256384630/?d=n
ЗМІНИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ НАВЧАННІ З 2022 РОКУ (АНОНС)
https://www.facebook.com/108864218244334/posts/131401689323920/?d=n
ОСВІТНІ ТРУДНОЩІ ЗА РІВНЯМИ
https://www.facebook.com/108864218244334/posts/131440499320039/?d=n
ЩО ТРЕБА ЗНАТИ ПРО НОВІ РІВНІ ПІДТРИМКИ?
https://www.facebook.com/108864218244334/posts/132983995832356/?d=n
ПРО ДЕРЖАВНУ СУБВЕНЦІЮ ОСОБАМ З ООП
https://www.facebook.com/108864218244334/posts/134327615697994/?d=n
АДАПТАЦІЯ / МОДИФІКАЦІЯ
https://www.facebook.com/108864218244334/posts/134523275678428/?d=n
Освітня безбар’єрність-
це створення рівних і якісних можливостей та вільного доступу до освіти для всіх, незалежно від віку, стану здоров’я, місця проживання та інших індивідуальних особливостей. Вона включає доступ до освіти протягом життя, можливість перенавчання, підвищення кваліфікації та отримання нових компетентносте.
Чимало років безбар’єрність асоціювалася у багатьох людей лише з подоланням фізичних перешкод – облаштуванням пандусів і підіймачів. Насправді ж це поняття ширше і стосується, без перебільшення, кожного.
Так, більшість щоденних дій для людини з інвалідністю – це важке випробування, яке найчастіше доводиться проходити самостійно. Кожен крок супроводжується бар’єрами: у під’їзді – сходинки, в автобусі – незручні посадкові майданчики. Ситуації, коли людина з інвалідністю не може влаштуватися на роботу через упередження роботодавця – це проблема бар’єрів, вирішення яких є обов’язком держави перед її громадянами. Але й інших бар’єрів довкола нас, на жаль, також багато. Це й коли літня людина змушена простоювати у чергах в громадських установах, й коли жителі віддалених сіл не можуть оплатити комунальні послуги зі смартфона, й коли випускник університету не може працевлаштуватися на першу роботу, й коли молода мати не може вийти з декрету, адже немає місць у дитсадках. Таких прикладів – безліч.
Сьогодні ж, завдяки ініціативі першої леді України Олени Зеленської, прийняття Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні об’єднало представників органів влади, експертного середовища та громадянського суспільства. Цей стратегічний документ визначив нові стандарти доступності та інклюзії, імплементуючи їх у державну політику.
Для кращого розуміння, що таке безбар’єрність, варто знати такі терміни:
Фізична безбар’єрність – усі об’єкти фізичного оточення доступні для всіх соціальних груп незалежно від віку, стану здоров’я, інвалідності, майнового стану, статі, місця проживання та інших ознак.
Інформаційна безбар’єрність – люди незалежно від їх функціональних порушень чи комунікативних можливостей мають доступ до інформації в різних форматах та з використанням технологій, зокрема шрифт Брайля, великошрифтовий друк, аудіодискрипція (тифлокоментування), переклад жестовою мовою, субтитрування, формат, придатний для зчитування програмами екранного доступу, формати простої мови, легкого читання, засоби альтернативної комунікації.
Цифрова безбар’єрність – усі суспільні групи мають доступ до швидкісного Інтернету, публічних послуг та публічної цифрової інформації. Це можливість відкритого доступу до швидкісного інтернету тим, для кого він є критичною необхідністю та умовою для спілкування, придбання речей, навчання, творчої та соціальної реалізації, а також інших потреб.
Суспільна та громадянська безбар’єрність – забезпечено рівні можливості участі всіх людей, їх об’єднань та окремих суспільних груп у житті громад та держави, рівний доступ до суспільно-політичного та культурного життя, сприятливе середовище для фізичного розвитку та самореалізації, а також інклюзивне середовище як передумова для участі у всіх формах суспільного життя та громадської активності.
Освітня безбар’єрність – створені рівні можливості та вільний доступ до освіти, зокрема освіти протягом життя, а також здобуття іншої професії, підвищення кваліфікації та опанування додаткових компетентностей.
Економічна безбар’єрність – всі громадяни незалежно від віку, статі, сімейного стану чи стану здоров’я мають умови та можливості для працевлаштування, отримання фінансових та інших ресурсів для заняття підприємництвом чи самозайнятістю. Впровадження програм професійної підготовки, кар’єрної орієнтації, навчання фінансовій грамотності, розвиток підприємницької культури, надання консультаційної підтримки, створення додаткових можливостей для дистанційної роботи – комплекс заходів і практик, які допоможуть працевлаштувати представників вразливих верств населення, зокрема осіб з інвалідністю, пенсіонерів, студентів без досвіду роботи, вагітних жінок і батьків у декреті.
Безбар’єрне середовище – це простір необмежених можливостей, в якому немає місця дискримінації та враховуються інтереси кожного.
Безбар’єрність – загальний підхід до формування та імплементації державної політики для забезпечення безперешкодного доступу всіх груп населення до різних сфер життєдіяльності;
Гендерна рівність — рівний правовий статус жінок і чоловіків та рівні можливості для його реалізації, що дозволяє особам обох статей брати рівну участь у всіх сферах життєдіяльності суспільства;
Доступність – забезпечення рівного доступу всім групам населення до фізичного оточення, транспорту, інформації та зв’язку, інформаційно-комунікаційних технологій і систем, а також до інших об’єктів та послуг, як у міських, так і в сільських районах;
Об’єкти фізичного оточення – будівлі і споруди, об’єкти благоустрою та транспортної інфраструктури;
Стала мобільність – організація переміщення людей, що знижує рівень впливу на навколишнє середовище і передбачає розвиток інтегрованої системи громадського транспорту, мережі пішохідних та велосипедних шляхів;
Універсальний дизайн – дизайн об’єктів фізичного оточення, програм та послуг, максимально придатний для використання всіма групами населення без необхідності додаткової адаптації чи спеціального дизайну. Універсальний дизайн не виключає допоміжних пристроїв для конкретних груп осіб з інвалідністю, де це необхідно.
Також рекомендуємо «ДОВІДНИК БЕЗБАР’ЄРНОСТІ»